WORKSHOPS NAJAAR 2019

Het congres bestaat uit plenaire sessies gevolgd door drie workshoprondes. De komende weken voegen we nog meer workshops toe!
Bekijk hier het volledige congresprogramma.

De secretaresse die de juiste vraag op het juiste moment stelt. In plaats van meteen in de oplossingsstand of in de frustratie te schieten, onderzoekt zij wat er achter de situatie schuilt. De ontwikkeling van het secretaressevak vraagt om een coachende secretaresse. De patiënten worden steeds mondiger, de artsen en de secretaresses hebben een hoge werkdruk. Je kunt niet altijd meer alles. Van minder direct handelen en oplossen naar positief kritisch, meedenken en reflecterend. Open de ogen van de ander, leg verantwoordelijkheden daar waar ze horen, maak vaagheden duidelijk.

Vragen stellen moet je leren en het is te leren en het voelt zo fijn als je het goed kunt!

Wat je leert in deze workshop:

  • Vragen stellen in plaats van meteen in de oplossingsstand te schieten.
  • Het grote effect ervaren van de juiste vragen te stellen.
  • In control kunnen blijven en ‘erboven’ staan

Let op, deze workshop was de vorige editie erg populair. Er zijn maar 40 plaatsen beschikbaar.

Kristine Ates, KMK Training en Coaching

Deze workshop is bedoeld om je inzicht te verschaffen in de diverse communicatiepatronen die mensen hanteren, aangegeven met een specifieke kleur. (gebaseerd op de communicatievoorkeuren van JUNG) Het is zeker niet de bedoeling mensen in hokjes te stoppen, maar dit is een tool om je te bedenken waarom communiceren soms makkelijk (met dezelfde kleur) en soms moeilijker gaat (met een tegengestelde kleur). Als je de drijfveren van de ander (h)erkent, en er begrip komt waarom de ander zo reageert als hij doet, zijn we al halverwege. Wat heeft de ander nodig om tot een beter contact te komen? Krijg zicht op een effectieve en efficiënte manier van omgaan met het communicatiekapitaal wat we allemaal hebben, want we hebben van elke kleur wel wat in ons eigen systeem. Een uiterst handige tool om snel  af te kunnen stemmen, werkelijk verbinding te maken en stress te reduceren. Leer ieder kleur te waarderen,  de ene kleur is niet beter dan de andere maar vraagt simpelweg om een andere “gebruiksaanwijzing”. Vanaf nu wordt communiceren een eitje!

Anke van Luyttrainer/consultant Onbewuste Beeldvorming

Leestip: interview met Anke van Luyt over energievreters > 

 Anke van Luyt is eerder beoordeeld met een 9!

E-mail is het meest gebruikte communicatiemedium op kantoor. Niet dat we allemaal even blij zijn met e-mail. Vrijwel elke kantoormedewerker ervaart e-mail als een flinke, soms stressvolle, taak. Over de effectiviteit en efficiency van hoe we met zijn allen met e-mail omgaan is al langer discussie. Maar hoe doorbreek je jouw routine? Je bent immers e-mail autodidact. We gebruiken e-mail namelijk overal voor. Van over-de-schutting-e-mails en informele-discussies-e-mails tot formele goedkeuring. In deze workshop leer je effectief om te gaan met e-mail en word je klaargestoomd te communiceren op een modernere manier:
– Wat is jouw e-mailgedrag?
– Een lege inbox? Zo doe je dat!
– Effectief communiceren: zinloze e-mails buitenspel zetten, weg met over-de-schutting-mails
– De beste Outlook tips op een rij

Je leert:

  • het Clean Inbox principe
  • tijd besparen met de belangrijkste tips hiervoor in Outlook
  • makkelijker beheren van de digitale agenda 

Bouke van Kleef, Trainer, AVK | Innovatie > Training > Advies

Leestip: interview over slimmer omgaan met mails en Outlook >

Deze workshop is eerder beoordeeld met een 8!

We starten met onszelf als lezer in de hoofdrol. Wat zoek je waar in een e-mail en brief? Wat lees je, wat sla je over? En wat betekenen deze uitkomsten voor de e-mails en brieven die jij verstuurt? Hoe zorg je ervoor dat je antwoord krijgt op je vraag, de lezer doet wat je van hem of haar verwacht, je geen onnodige telefoontjes of eindeloze mailwisseling krijgt. Een hele uitdaging! Je gaat met concrete adviezen en tips de deur uit. 

Deze workshop is eerder beoordeeld met een 8!

Gerda Pluymert, Taalwijzer.nu

Hoe komt het dat de één fluitend haar werk doet, terwijl bij een ander de stress uit de oren schiet? In de workshop Grip op je werkdruk krijg je inzicht in jouw persoonlijke reactie op drukte. En krijg je een paar praktische handvatten waar je direct mee aan de slag kunt in je werk. Een interactieve workshop waarin je leert wat een witje is, en waarom dit je energie geeft tijdens de dag. Je ontdekt wat het effect is van gerichte aandacht en eindelijk krijg je antwoord op de vraag: bestaat multitasken nu wel of niet?

Wat heeft men geleerd na het bijwonen van deze sessie?

  • Hoe je slim reageert op stoorzenders die je onderbreken tijdens je werkzaamheden
  • Wat je kunt doen om effectief te werken zonder te haasten
  • Hoe je gedurende de werkdag je energieniveau op peil houdt

Margreet Ridder, oud- verpleegkundige, ervaringsdeskundige en trainer

Hoe ga jij met drukte om in je hoofd, wat voor keuzes maak je? Op deze manier verbeter je de kwaliteit van je leven: doordat je vanuit rust handelt en bewuste(re) keuzes maakt. Mindfulness helpt niet alleen bij het hanteren van stress maar ook bij het verminderen van slaapstoornissen, het herstellen van balans tussen privé en werk. De combinatie met yoga is prachtig.

Cisca Lunenborg van Melzen, medisch secretaresse werkzaam Treant zorggroep – Locatie Ziekenhuis Bethesda, sportinstructrice yogasport-hoogeveen.nl.

Deze workshop is eerder beoordeeld met een 8,1!

Mindful zijn is bewust en gericht bezig zijn met jezelf, de dingen die je de doet, de omstandigheden van dat moment en de mensen om je heen. Mindfulness at the workplace is speciaal ontwikkeld voor op de werkplek. Down to earth, toegankelijk en praktisch. In de training worden oefeningen gegeven om meer balans te vinden in werk en privé en leer je op een positieve manier om te gaan met werkdruk en diverse (stressvolle) situaties.

Wat heeft men geleerd na het bijwonen van deze sessie?

In de lezing worden de beginselen van mindfulness at the workplace gepresenteerd. Deelnemers leren basisoefeningen

  • om beter om te kunnen gaan met stress en werkdruk
  • om beter te focussen
  • om beter te kunnen ontspannen

Ingrid Smith, massagetherapeute en mindfulnesstrainer.

Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Een uitspraak die aangeeft dat we door samen te werken meer bereik hebben. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk kent het samenwerken vele valkuilen. De belangrijkste dilemma’s worden in deze workshop besproken. 
Je ontvangt tips hoe je op je eigen manier kunt bijdragen aan succesvolle samenwerking met je collega, manager of opdrachtgever.

Aan het eind van de workshop heb je inzicht in de belangrijkste valkuilen bij samenwerken. Je krijgt handvatten mee naar huis die je helpen samenwerkingen evalueren en tips voor jezelf hoe je kunt bijdragen aan succesvolle samenwerkingsrelaties.  

Wat heeft men geleerd na het bijwonen van deze sessie?

  • Kijk op je eigen praktijk
  • Belangrijkste valkuilen en dilemma’s bij samenwerken
  • Ingrediënten voor succesvolle samenwerking
  • Wiel voor krachtig samenwerken, praktische handvat om te reflecteren op het team en je eigen vaardigheden
  • Tips voor jezelf

Gunilla Blijsie, (Team)coach en consultant, Powerful Teamwork

Je bent werkzaam als secretaresse in de zorg. Dat is vaak best pittig. Goed voor jezelf zorgen schiet er nog wel eens bij in. Want, hoe doe je dat nou in een baan waar je vooral anderen aan het ontzorgen bent?

In deze workshop krijg je inzicht in de nut en noodzaak van zelfzorg bij De Overgang. In de zorg werken veel vrouwen van tussen de 40 en 65 jaar oud. Bijna 70% van deze vrouwen heeft last van overgangsklachten.
Sommigen ervaren lichte klachten, anderen hebben zwaardere klachten die ook van invloed zijn op hun werk in de zorg. Er is weinig herkenning en erkenning van overgangsklachten bij vrouwen zelf en bij werkgevers in de zorg.
En dat terwijl iedere vrouw er mee te maken krijgt! Sommige huis- en bedrijfsartsen zijn ook onvoldoende bekend met de klachten die het gevolg kunnen zijn van de overgang.
Zo kunnen hartkloppingen en depressieve gevoelens zo maar een gevolg zijn van een verstuurde hormoonbalans die veroorzaakt wordt door de overgang.
IZZ wil dit thema graag bespreekbaar maken met zorgmedewerkers en bij zorgorganisaties. We geven je in deze workshop inzicht en concrete tips om beter voor jezelf te zorgen.
We bespreken hoe jij op een goede manier door de overgang kunt gaan en hoe je jouw kennis en ervaring kunt blijven inzetten in de zorg tijdens deze periode.

Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?

  • Na afloop weet je meer over de overgang en welk type klachten een gevolg kunnen zijn van een verstoorde hormoonbalans
  • Na afloop van de workshop heb je praktische informatie over hoe jij in gesprek kunt met je huisarts, bedrijfsarts en/of werkgever over de overgang.
  • Na afloop van de workshop heb je enkele concrete tips waarmee je je overgangsklachten wellicht kunt verminderen.

Pieter van de Winckel, community manager, stichting IZZ & Desiree van Cleef, overgangsconsulente

Heb jij ook zo’n moeite om jezelf voor te laten gaan? En ga je daarbij regelmatig over je eigen grenzen heen?

De eerste plek voor jezelf reserveren heeft niets met egoïsme te maken, juist met zelfrespect.

In deze workshop onderzoeken we hoe het jou – juist in een ondersteunende rol als managementondersteuner – helpt om je grenzen te kunnen bewaken en aangeven.

Door jouw grenzen aan te geven en te bewaken kun je de ander én de organisatie op een gezonde en effectieve manier dienen.

Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?

  • Hoe behulpzaamheid niet doorslaat naar zelfopoffering;
  • Hoe je op een respectvolle wijze je grens kunt aangeven;
  • Hoe ‘JA’ zeggen tegen een ander, vaak ‘NEE’ zeggen tegen jezelf betekent.

Roos Woltering, Psycholoog, carrièrecoach, VROUW columnist, spreker en trainer

Tijdens het werk als (medisch) secretaresse wordt je soms onverwachts geconfronteerd met emotioneel of lastig gedrag van de patiënt.
Maar ook krijg je het ziektebeloop van de patiënt onder ogen, dit kan soms om verschillende redenen ingrijpend zijn en je bezig (blijven) houden.

Tijdens deze workshop spreken we met elkaar over de psychische impact wat patiënten contact met zich meebrengt in de rol van medisch secretaresse.  Ook krijg je tips en tricks over omgaan met schokkende en ingrijpende gebeurtenissen tijdens het werk.

Wat heeft men geleerd na het bijwonen van deze sessie?

  • Kennis over de impact van ingrijpende/schokkende gebeurtenissen tijdens het werk
  • Herkennen van werksituaties die als  ingrijpend /schokkend ervaren kunnen worden
  • Praktische tips over collegiale ondersteuning na het meemaken van een ingrijpende gebeurtenis

Anja van’t Klooster, Coordinator Bedrijfs Opvang /Team SEH verpleegkundige, St. Jansdal Ziekenhuis