Image

PROGRAMMA 16 NOVEMBER 2023

Als secretaresse heb je continu te maken met verschillende mensen. Het inzetten van communicatieve vaardigheden is daarbij van cruciaal belang, zeker in de tijd waarin we nu leven met digitale en fysieke ontmoetingen. Het secretaressecongres frist jouw unieke vaardigheden op en verrast je met nieuwe kennis rondom inspirerende onderwerpen en tools. Op deze unieke dag zetten wij jou als secretaresse in het zonnetje met inspirerende sprekers en onderwerpen!

De leukste en meest leerzame dag voor secretaresses in de zorg!

Jij komt toch ook op 16 november? Meld je aan via dit inschrijfformulier.

Kun je niet op 16 november? Niet getreurd! We organiseren een nieuwe editie van hét Secretaresse congres op 18 april 2024.
Bekijk hier het programma van 18 april 2024 | Aanmelden voor 18 april 2024 kan hier.

PROGRAMMA 16 NOVEMBER 2023


09.45 uur

Mentaal gezond aan de slag: wat je moet weten over stress

Hoe blijf je mentaal gezond in onzekere tijden? Hoe kun je effectief omgaan met de stress, zorgen en isolatie? Hoe hou je thuiswerken effectief, gezond en leuk?

Meer dan ooit is het nodig om te investeren in onze mentale gezondheid, en om onze weerbaarheid te versterken. Weten hoe je op een effectieve manier om kunt gaan met stress en hoe je goed voor jezelf kunt zorgen, is daarvoor essentieel. Niet alleen voor onszelf, maar ook zodat ons gezin, onze collega's, onze vrienden en onze gemeenschap op ons kan bouwen.

In deze interactieve lezing deelt psycholoog Thijs Launspach zijn visie op hoe je mentaal gezond kunt worden en blijven in de huidige tijdsgeest. Thijs deelt zijn favoriete tips en tricks op het gebied van stress, thuiswerken en voor jezelf zorgen.

In deze lezing leer je:

  • Hoe je stress kunt herkennen en hoe je stressbestendiger wordt
  • Effectieve manieren om snel je stressniveau te laten dalen
  • Welke stappen je kunt zetten om je mentale gezondheid te vergroten
  • Tips en tricks voor effectief thuiswerken

    Thijs Launspach, psycholoog, trainer, bestsellerauteur en stress-expert


  • 10.45 uur

    Ochtendpauze

    11.15 uur

    Workshopronde 1

    12.15 uur

    Lunchpauze 

    13.15 uur

    Workshopronde 2

    14.15 uur

    Middagpauze 

    14.45 uur

    ‘JIJ MOET JE BEK HOUDEN!’ – BETER OMGAAN MET CONFLICTEN EN AGRESSIE OP DE WERKVLOER

    Meer dan 75% van de zorgprofessional krijgt per jaar minstens één keer te maken met agressie of ongewenst gedrag in het contact met patiënten of cliënten. Dit varieert van verbale tot fysieke agressie, (seksuele) intimidatie of zelfs bedreiging. Tijdens deze inspirerende openingslezing neemt Caroline je mee in haar inzichten met als doel een ‘erop af’ mindset te creëren in plaats van een ‘laat maar’ mindset. Je krijgt praktische tips en leert hoe je kunt kalmeren en begrenzen, maar ook hoe je jezelf kalmeert onder spanning.

    Trainer en mediator Caroline Koetsenruijter heeft de afgelopen 13 jaar meer dan 15.000 professionals getraind in onder andere de zorg over het beter omgaan met conflicten en agressie in alle sectoren. Al haar inzichten bundelde ze in de bestseller ‘Jij moet je bek houden! – Omgaan met boze burgers, ouders, klanten en patiënten‘.

    Caroline Koetsenruijter, Agressie- en conflictexpert, spreker, columnist, trainer en auteur


    16.15 uur

    Afsluitende borrel

    WORKSHOPS 16 NOVEMBER 2023


    1

    Yoga mindfulness: van DOEN naar ZIJN

    Hoe ga jij met drukte om in je hoofd, wat voor keuzes maak je? Op deze manier verbeter je de kwaliteit van je leven: doordat je vanuit rust handelt en bewuste(re) keuzes maakt. Mindfulness helpt niet alleen bij het hanteren van stress maar ook bij het verminderen van slaapstoornissen, het herstellen van balans tussen privé en werk. De combinatie met yoga is prachtig.

    Cisca Lunenborg-van Melzen, voorheen medisch secretaresse, yoga- en mindfulness docente


    2

    WAT IS HET GEHEIM ACHTER SUCCESVOLLE TEAMS?

    Samenwerken is relevanter dan ooit, maar liefst 85% van ons werkend leven brengen we door in teamverband. Dit lijkt vanzelfsprekend, toch was dat 2 decennia geleden nog maar 30%. Met alle verouderde denkbeelden van dien, is het HOE te werken aan samenwerken toe aan een update. Teams zijn niet langer stabiele eenheden, maar kennen, al naargelang het project, een wisselende samenstelling. Dit samenwerken gaat echter niet vanzelf, het blijkt in de praktijk nog best een weerbarstige en lastige klus.

    Wat is er nodig om van een team een succesvol, of nog succesvoller, team te maken? Dat is een zogenoemde ‘safe zone’; een Psychologische Veilige vertrouwensbasis om op terug te kunnen vallen. Een ‘safe zone’ is een klimaat of cultuur waarin mensen zich vrij voelen om vragen te stellen, zich durven uit te spreken, of fouten te melden en daarover te praten, om zorgen te uiten of om ongevraagd nieuwe ideeën aan te dragen. Maar vooral het gevoel te hebben dat je een volwaardig en gewaardeerd lid bent van de teams waarin je werkzaam bent. Tijdens deze workshop neemt Anke van Luijt je mee in The BIG 5 van Psychologische Veiligheid. Er zijn vijf knoppen waaraan je kunt draaien om van jouw team een (nog) succesvol(ler) team te maken. Aan welke knop draai jij? Het verschil maak jezelf.

    Anke van Luijt, trainer, spreker, dagvoorzitter en expert onbewuste beeldvorming


    3

    VERRASSENDE ÉN VERNIEUWENDE OUTLOOK TIPS: SPECIAAL VOOR DE SECRETARESSE!

    Outlook. We kennen het programma allemaal en werken er dagelijks mee. En tóch gaat Bouke van Kleef de uitdaging aan en jullie verrassen met handige tips die je direct kunt toepassen in je werk én die je mogelijk nog niet kent! Tips die recent zijn toegevoegd én tips die heel specifiek voor secretaresses zijn en die je nooit in een training leert. Dié tips!

    Bouke van Kleef, Trainer bij AVK Training & Coaching


    4

    DE COACHENDE SECRETARESSE

    De secretaresse die de juiste vraag op het juiste moment stelt. In plaats van meteen in de oplossingsstand of in de frustratie te schieten. Je onderzoekt wat er achter de situatie schuilt. De ontwikkeling van het secretaressevak vraagt om een coachende secretaresse omdat de patiënten steeds mondiger worden, de artsen en de secretaresses hebben een hoge werkdruk.

    Je kunt niet altijd meer álles. Van minder direct handelen en oplossen naar positief kritisch, meedenken en reflecterend. Open de ogen van de ander, leg verantwoordelijkheden daar waar ze horen, maak vaagheden duidelijk. Vragen stellen moet je leren en het is te leren en het voelt zo fijn als je het goed kunt!

    Kristine Ates, trainer en eigenaar KMK Trainingen


    5

    LEIDING NEMEN ÉN COMMUNICEREN IN LASTIGE SITUATIES: DARE TO LEAD!

    De secretaresse is een belangrijke spil. De hele dag wordt er beroep op haar gedaan door patiënten, familie van patiënten, artsen, verpleegkundigen en andere collega’s. In de praktijk verloopt de meeste communicatie probleemloos, maar soms zijn er van die ‘ggrrr*+%#>±’ momenten… waarin emoties de overhand hebben. Veeleisende patiënt? Dominante baas? Lastige collega?

    In deze interactieve inspiratiesessie bieden 2 actrices/communicatietrainers praktische handvatten om in dit soort situaties de leiding te nemen en te houden. Zij spelen herkenbare scènes uit de praktijk waarin de communicatie niet echt vlekkeloos verloopt. Hoe kan de secretaresse hierin haar ‘vrouwtje’ staan?

    Sanneke Bos & Petra van Hartskamp, actrices en communicatietrainers van Making Sense Together


    6

    MAAK JE NIET DRUK!: JE MINDER DRUK MAKEN EN HET MINDER DRUK HEBBEN

    Geregeld een gejaagd gevoel of werken onder hoge druk is niet gezond voor je, dat wist je vast al. Maar wist je dat je zelf veel kunt doen aan het verlagen van je werkdruk en stress? Leer de belangrijkste oorzaken van jouw werkdruk kennen. En ontdek de vele dingen die jij zelf kunt doen om deze te verlagen en je stress de baas te worden. Wacht niet tot anderen jouw werkdruk oplossen, doe het zelf!

    Na deze workshop:

  • Ken je de belangrijkste oorzaken van werkdruk
  • Weet je hoe je je minder druk kunt maken
  • En hoe je het minder druk kunt hebben

    Annemiek Tigchelaar, Stresscoach bij de Werkdrukverlager


  • 7

    MODERNER SCHRIJVEN

    Naar aanleiding van uw schrijven d.d. … of Aangaande uw verzoek betreffende …, kan ik u mededelen dat … Herken je ze? Zomaar een paar oubollige zinnen die ooit de norm waren. Nu niet meer. Nu is deze stijl cliché. En clichézinnen en -woorden zijn handig voor de schrijver maar niet prettig voor de lezer.

    De lezer van nu wil met jou in verbinding staan. Die wil ervaren dat je hem of haar aanspreekt. Dat doe je niet in de taal die in de vorige eeuw gebruikelijk was. Dat doe je in de taal van nu, in eigentijdse woorden en zinnen. Maar hoe doe je dat zonder dat je onbeleefd of popiejopie schrijft? Dát leer je tijdens de workshop Moderner schrijven.

    Verbodenwoordenlijst
    Tijdens de workshop ontvang je de verbodenwoordenlijst: een lijst met oubollige woorden en de moderne alternatieven.

    Na deze workshop:

  • Weet je de juiste toon te raken in je woordkeus en zinsbouw
  • Weet je hoe je moderner schrijft en toch zakelijk bent
  • Weet je hoe je echt lezersvriendelijk schrijft

    Nancy van Etten, trainer in schriftelijke communicatie en tekstschrijver/redacteur


  • 8

    KEI IN TAAL

    Spelling hoeft geen kwelling te zijn. Tenminste, als je de belangrijkste regels kent. Tijdens de intensieve workshop Kei in taal fris je jouw kennis helemaal op. Je leert de belangrijkste hoofdregels en past die meteen toe. Daarnaast krijg je een handig naslagwerk en tips & trucs om jouw kennis up to date te houden.

    Na deze workshop weet jij waarom deze woorden juist zijn volgens de Groene Boekjeregels:

  • secretaresseoverleg en managementassistent
  • ideeëloos en mobieletelefoonrekening
  • 1 aprilgrap en winst-en-verliesrekening
  • stagiair-kok, quasinonchalant en superleuk
  • Zuidoost-Nederland, Suikerfeest en paus

    Wat leer je?
  • Je kent de tussen-n-regel, zoals in pannenkoek
  • Je kent de regel voor lange samenstellingen, zoals in langetermijnplanning
  • Je kent de regel voor het koppelteken, zoals in zo-even
  • Je kent de regels voor hoofd- en kleine letters
  • Je kent de regels voor de voorvoegsels en speciale voorbepalingen, zoals in coauteur en non-verbaal

    Nancy van Etten, trainer in schriftelijke communicatie en tekstschrijver/redacteur