Image

PROGRAMMA 19 NOVEMBER 2020

Dagen
2
4
Uren
0
5
Minuten
3
7
Seconden
5
3

Als secretaresse heb je continu te maken met verschillende mensen. Het inzetten van communicatieve vaardigheden is daarbij van cruciaal belang, net als je taalkennis en secretariële vaardigheden. Het secretaressecongres frist jouw unieke vaardigheden op en verrast je met nieuwe kennis rondom actuele onderwerpen en tools. Op deze unieke dag zetten wij jou als secretaresse in het zonnetje met inspirerende workshops en inhoudelijke trainingen!

De leukste en meest leerzame dag voor secretaresses in de zorg!

Gelijk aanmelden? Dat kan via dit inschrijfformulier 19 november 2020!

PROGRAMMA 19 NOVEMBER 2020


08.30 uur
Ontvangst met koffie en thee

09.30 uur
Opening

dagvoorzitter Anke van Luyt, trainer/consultant Onbewuste Beeldvorming


09.45 uur
Psychische impact van patiëntencontact bij jouw rol als secretaresse

Tijdens het werk als (medisch) secretaresse word je soms geconfronteerd met emotioneel of lastig gedrag van de patiënt, maar ook krijg je het ziektebeloop van de patiënt onder ogen. Dit kan soms om verschillende redenen ingrijpend zijn en je bezig (blijven) houden. Tijdens deze lezing bespreken we de psychische impact wat patiëntencontact met zich meebrengt in de rol van (medisch) secretaresse. Ook krijg je tips en tricks over hoe je om kunt gaan met schokkende en ingrijpende gebeurtenissen tijdens het werk.

Tijdens deze lezing leer je:

  • De impact van ingrijpende/schokkende gebeurtenissen tijdens het werk;
  • Herkennen van werksituaties die als ingrijpend/schokkend kunnen worden ervaren;
  • Praktische tips na het meemaken van een schokkende gebeurtenis.

Gerben Bergsma, Training, Advies & Innovatie


10.30 uur
Coachvaardigheden voor de medisch secretaresses

Kijk de kunst af van een coach
In deze hectische tijd komt het er steeds meer op aan om sterk te zijn in communicatieve vaardigheden. De cliënt is mondiger en de werkdruk ligt hoog. Welke effectieve vaardigheden gebruikt een coach die jij ook in de dagelijkse gesprekken met collega’s en cliënten nu goed zou kunnen gebruiken? In deze interactieve lezing leer je een aantal van deze vaardigheden.
In onze gesprekken hebben we bijvoorbeeld snel de neiging om een oordeel, mening of advies aan de ander te geven. Soms slaat dat aan en dan is dat natuurlijk prima. Maar er kan een moment komen dat je tegen een grens aan loopt. Bijvoorbeeld omdat het niet lukt over te brengen wat je bedoelt. Als je een collega ‘even gaat helpen’, dringen goedbedoelde adviezen niet altijd door. Als hij of zij het niet oppakt, raak jij misschien gefrustreerd omdat het niet gebeurt zoals jij hebt geadviseerd. Jouw manier is voor jou de beste, maar kennelijk niet voor iedereen. Hoe kom je erachter wat de beweegredenen van de ander zijn om het niet te doen? En daar komen de coachvaardigheden in beeld. Wat doet een coach, zodat een ander zich gaat open stellen? Waardoor je echt in gesprek kunt komen samen, zodat je draagvlak krijgt en er gezamenlijkheid ontstaat. Je raakt de laag van de ijsberg aan die onder het water verstopt zit. Je leert dingen over je collega of cliënt die je anders misschien nooit te weten was gekomen.

Kristine Ates, trainer bij KMK Training & Coaching


11.15 uur
Koffie- en theepauze

11.45 uur
Agressie en boosheid aan de telefoon en balie

Iedereen heeft of krijgt er weleens mee te maken; agressie en boosheid aan de balie of telefoon. Maar wanneer is er sprake van agressie en/of boosheid? Dat is iets wat we zelf bepalen. Waar de één drie dagen van de leg is van een boze patiënt, verblikt of verbloost de ander er niet van. Dit heeft vooral te maken met waar we zelf vandaan komen; wat zijn we gewend, welke waarden en normen hanteren we zelf, betrekken we alles op ons zelf of kunnen we er van een afstand naar kijken? In een zakelijke omgeving wordt echter grotendeels gezamenlijk bepaald wat de norm is. Waar trekken we als organisatie de grens?! Boosheid mag, agressie accepteren we niet? Er moet commitment zijn over de definitie van boosheid en agressie. Hebben we dit niet, dan zal de patiënt gauw genoeg weten bij wie het wel en bij wie het niet zinvol is om zijn agressie of boosheid in te zetten. Natuurlijk wordt niet elke vorm van boosheid per definitie ingezet om iets voor elkaar te krijgen, er zijn meerdere oorzaken voor.

Wat leer je tijdens deze lezing?

  • Waar komt agressie vandaan?
  • Het herkennen van je eigen eerste reactie op boosheid/agressie;
  • Hoe stel ik een grens?
  • Hoe kom ik weer in gesprek met de cliënt?

Ellen Zuidmeer, trainer KeK & Elise Bosch, trainer ActeerNu


12.45 uur
Lunch

13.45 uur
Authentieke Intelligentie

De digitale revolutie is een feit, en dreigt ontelbare jobs te ontwrichten. Steeds luider klinkt de vraag of wij mensen nog wel kunnen opboksen tegen robots en artificiële intelligentie. In dit hoogst actuele betoog wijst Elke erop dat het tijd wordt om technologie te demystifiëren, en de mens weer centraal te zetten. De neuropsychologe onderzoekt welke uniek-menselijke kwaliteiten kunnen worden ingezet om onze professionele toekomst veilig te stellen, en welke troeven je best verankert in het DNA van je organisatie, wil je je bestaansrecht behouden in deze disruptieve wereld.

Elke Geraertsneuropsycholoog Better Minds at Work


14.45 uur
Koffie- en theepauze

15.15 uur
Een goede gezondheid begint niet in de sportschool maar in je hoofd

Bij goed voor jezelf zorgen denken we vaak aan veel bewegen en gezond eten, maar je zit pas écht lekker in je vel als je ook mentaal sterk bent. Wouter de Jong verwelkomt je in zijn Sportschool voor je geest en laat zien hoe je je mentale conditie kunt verbeteren. Gebaseerd op positieve psychologie, mindfulness, aandacht- en compassie training is zijn sportschool als een proteineshake voor je hersenen.
In de 'sportschool voor je geest' leer je onder andere:
* Je relatie met vrienden en collega's te versterken
* Van je piekerdrift af te komen
* Positieve emoties langer vast te houden
* De edele kunst van het falen
* Meer gedaan te krijgen in minder tijd
* Hoe je met meer aandacht kunt leven
* Waarom streven naar geluk allesbehalve egoïstisch is
* Te willen wat je hebt

Wouter de Jong, spreker, trainer, adviseur, auteur Maven at Work 


16.30 uur
Einde programma

*Programma onder voorbehoud