De Werkdag van…
“De zorgwereld is een ontzettend leuke wereld. En een enorme uitdaging”, vertelde Corien van Belleghem van Boven in onze nieuwsbrief van maart jl. Corien is een van 13 medisch secretaresses en secretaresses in de zorg die we sinds juni 2017 voor de rubriek ‘De Werkdag van…’ mochten interviewen. Het leverde een serie herkenbare verhalen op. In onze juli-uitgave vind je weer een nieuwe aflevering van deze rubriek. Dan interviewen we een van de weinige mannen die dit pittige beroep uitoefenen. Voor deze nieuwsbrief verzamelden we de mooiste quotes van de afgelopen twee jaar. Ze geven een helder beeld van wat er in dit beroep allemaal op je pad komt. Inderdaad: een ware uitdaging!
Tekst: Ellen Smink
Patiënt wordt steeds mondiger
“Dat de patiënt mondiger wordt is prima, maar dat heeft wel een keerzijde”, zegt Mieke Jansen in onze uitgave van januari 2019. Het is een fenomeen waar veel medisch secretaresses en secretaresses in de zorg mee te maken krijgen. Mieke: “Het ziekenhuis is zorgverlener en doet zijn uiterste best dat zo goed mogelijk te doen. Als ik naar mezelf kijk: ook ik doe daar mijn uiterste best voor. Soms vraagt een patiënt veel meer dan dat en kunnen we dat niet bieden. … Als iemand een andere afspraak wil, probeer ik altijd een gaatje te vinden, maar soms lukt dat gewoon niet. Niet iedereen heeft daar begrip voor, waardoor je reacties krijg die ik niet gepast vind. Als ik in een restaurant kom en de varkenshaas is op ga ik ook niet schelden dat hij op is.”
Arts even op de plek van secretaresse
De, weliswaar met een knipoog gegeven, oproep van Elisabeth van Tuil in de decemberuitgave van 2018 sprak, zo bleek uit de reacties, vele secretaresses aan. “Het zou goed zijn als elke arts eens één keer op onze plek gaat zitten”, zei Elisabeth, toen we haar vroegen of ze nog een tip had. “Misschien dat ze dan wat meer inzicht krijgen in wat we hier allemaal op ons bordje krijgen. Ik vind het prima als er veel van ons gevraagd wordt, daar zijn we voor, ik heb begrip voor hun volle agenda en hoge werkdruk, maar om ons werk goed te kunnen doen, is duidelijkheid en overleg een vereiste”, aldus Elisabeth.
Flexibele werkplekken
Een andere verandering van de afgelopen jaren, is het ontbreken van een vaste werkplek. Na de nieuwbouw van het ziekenhuis kreeg ook Mirjam van der Bos een flexibele plek. In de uitgave van oktober 2018 zegt ze hierover: “Niemand heeft meer een vaste werkplek. Als een arts ‘mijn’ computer nodig heeft, moet ik even opzij. Dat was in het begin best wennen.”
Oprukkende digitalisering
De digitalisering rukt steeds meer op. Los van de vele ontwikkelingen op dit gebied (zowel qua techniek als qua privacy) waar secretaresses mee te maken hebben, speelt er nog iets anders mee. Door de digitalisering wordt het contact met patiënten minder. Liesbeth Meuldijk zei er in maart 2018 het volgende over: “Helaas gaat steeds meer van ons werk digitaal, waardoor er steeds minder contact met patiënten is. Juist dat contact met mensen maakt dit werk zo leuk. Het is een stukje servicegerichte zorg, die erg op prijs wordt gesteld. Een trauma doormaken of ziekte krijgen is geen keuze.” Ook Esther Earing vindt het contact met patiënten een belangrijk onderdeel van haar werk. “Ik houd ervan mensen op hun gemak te stellen. Ze willen graag hun verhaal kwijt en ook dat moet kunnen, vind ik”, aldus Esther in onze nieuwsbrief van januari 2018.
Spin in het web
Over een punt zijn alle secretaresses die we interviewden het eens: geen een dag is hetzelfde. “Ik ben zowel een vraagbaak als uitlaatklep voor medewerkers en cliënten”, vertelde Petra Blauw ons in augustus 2017. Haar naamgenoot Petra Blok-Kalteren heeft dezelfde ervaring. “Je kunt het zo gek niet benoemen of het wordt wel eens gevraagd. Ik ben echt een spin in het web”, aldus Petra in onze uitgave van augustus 2018.
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
Vind jij het leuk je collega’s deelgenoot te maken van jouw werkdag? Stuur dan een mail aan secretaressesindezorg@springernature.com. We nemen dan graag contact met je op voor een uitgebreid telefonisch interview.