Image

PROGRAMMA 14 APRIL 2022

Als secretaresse heb je continu te maken met verschillende mensen. Het inzetten van communicatieve vaardigheden is daarbij van cruciaal belang, zeker in de tijd waarin we nu leven met digitale en fysieke ontmoetingen. Het secretaressecongres frist jouw unieke vaardigheden op en verrast je met nieuwe kennis rondom actuele onderwerpen en tools. Op deze unieke dag zetten wij jou als secretaresse in het zonnetje met inspirerende sprekers en onderwerpen!

De leukste en meest leerzame dag voor secretaresses in de zorg!

Deze editie is uitverkocht. Je kunt je wel alvast aanmelden voor 17 november 2022. Dat kan via dit inschrijfformulier.

PROGRAMMA 14 april 2022


09.45 uur

Nooit meer doen alsof

Wat is de dieperliggende reden dat mensen in en buiten hun werk vaak niet tot volle wasdom komen? Dit zou wel eens sterk te maken kunnen hebben met… schaamte. Als je je schaamt, dan denk je slecht over jezelf. Dan wil je je voor alles en iedereen verbergen, of ben je geneigd om te ‘doen alsof’. Maar wat als je schaamte als bevrijdend zou ervaren? Als heuse krachtbron? Het feit dát je je schaamt, bewijst immers dat je graag beter wilt zijn.

Tijdens de lezing ‘Nooit meer doen alsof’ spoort Aukje Nauta je aan om schaamte te leren herkennen en uiten. Dat doet ze met een mix van wetenschappelijk onderzoek, pijnlijk herkenbare, alledaagse voorbeelden op en buiten de werkvloer, persoonlijke onthullingen en praktische oefeningen. Waardoor deelnemers na afloop van de lezing hun schaamte als krachtbron omarmen.

Aukje Nauta, spreker, schrijver en psycholoog


10.30 uur

Ontspanningsmomentje

We genieten met elkaar van de muzikale bijdragen van Diederick Ensink en gaan samen met yogadocente en sportinstructrice Cisca Lunenborg-van Melzen in beweging.

Cisca Lunenborg-van Melzen, voorheen medisch secretaresse, yoga- en mindfulness docente


10.45 uur

Ochtendpauze

11.15 uur

Workshopronde 1

12.15 uur

Lunchpauze 

13.15 uur

Workshopronde 2

14.15 uur

Middagpauze 

14.45 uur

Imiteren kun je leren

Tijdens deze leuke afsluitende lezing neemt Elise Schaap (bekend van onder andere de TV Kantine) je mee in haar imitaties. Met interactieve oefeningen krijg je tips en techniek hoe je je lichaam en stem beter gebruikt voor een goede eerste indruk en effectievere communicatie.

Elise Schaap, Actrice en imitator, bekend van o.a. De TV Kantine en Soof


16.15 uur

Afsluitende borrel

WORKSHOPS 14 APRIL 2022


1

De coachende secretaresse

De secretaresse die de juiste vraag op het juiste moment stelt. In plaats van meteen in de oplossingsstand of in de frustratie te schieten. Je onderzoekt wat er achter de situatie schuilt. De ontwikkeling van het secretaressevak vraagt om een coachende secretaresse omdat de patiënten steeds mondiger worden, de artsen en de secretaresses hebben een hoge werkdruk.

Je kunt niet altijd meer álles. Van minder direct handelen en oplossen naar positief kritisch, meedenken en reflecterend. Open de ogen van de ander, leg verantwoordelijkheden daar waar ze horen, maak vaagheden duidelijk. Vragen stellen moet je leren en het is te leren en het voelt zo fijn als je het goed kunt!

Kristine Ates, trainer en eigenaar KMK Trainingen


2

Yoga mindfulness: van DOEN naar ZIJN

Hoe ga jij met drukte om in je hoofd, wat voor keuzes maak je? Op deze manier verbeter je de kwaliteit van je leven: doordat je vanuit rust handelt en bewuste(re) keuzes maakt. Mindfulness helpt niet alleen bij het hanteren van stress maar ook bij het verminderen van slaapstoornissen, het herstellen van balans tussen privé en werk. De combinatie met yoga is prachtig.

Cisca Lunenborg-van Melzen, voorheen medisch secretaresse, yoga- en mindfulness docente


3
Hoe kan ik mijn vooroordelen de baas blijven?

Onze hersenen nemen gedurende de dag enorme hoeveelheden informatie op. Over een deel van deze informatie denken we bewust na. Maar omdat het bewuste deel van de hersenen zich maar op één ding tegelijk kan concentreren, zoeken onze hersenen naar snelkoppelingen om ons te helpen beslissingen te nemen. Maar liefst 188 biases (snelkoppelingen) beïnvloeden ons beoordelingsvermogen en ons beslissingsgedrag. Een veelgemaakte denkfout hierbij is dat als mensen maar worden voorzien van voldoende informatie, zij vervolgens wel verantwoord zullen kiezen voor de optie die het best aansluit op hun voorkeur: het rationele keuzemodel.

Maar niets blijkt minder waar. Deze vooroordelen zijn zo subtiel dat we ze bijna niet opmerken. We zijn ons er vaak niet van bewust dat we ze überhaupt hebben. We zijn namelijk geëvolueerd om snelkoppelingen in ons denken te gebruiken die vaak nuttig zijn. Maar een bias, een cognitieve vooringenomenheid is een “nietsteekproeffout” waardoor we onze objectiviteit verliezen en alles en iedereen door dezelfde positieve -of nog vaker - negatieve bril zien! In het kader inclusie en diversiteit is het belangrijk je eigen vooroordelen eens onder de loep te nemen. Niets menselijks blijkt ons namelijk vreemd! Graag neem ik je mee in de wereld van vooroordelen en krijg je handreikingen om je vooroordelen zoveel mogelijk de baas te blijven.

Anke van Luijt, trainer/consultant Onbewuste Beeldvorming


4

Verrassende én vernieuwende Outlook tips; speciaal voor de secretaresse!

Outlook. We kennen het programma allemaal en werken er dagelijks mee. En tóch ga ik de uitdaging aan en jullie verrassen met handige tips die je direct kunt toepassen in je werk én die je mogelijk nog niet kent! Tips die recent zijn toegevoegd én tips die heel specifiek voor secretaresses zijn en die je nooit in een training leert. Dié tips!

Inge Verweij, trainer bij AVK Training & Coaching


5

Slim notuleren

Herken je dat: ja maakt tijdens de vergadering zo veel mogelijk aantekeningen en na de vergadering werk je die uit tot een goed verslag. In de tijd dat steno populair was, werkte die methode prima. Nu niet meer.

De eisen aan een goed verslag zijn veranderd. Vergaderaars willen kort en bondig de belangrijkste punten in het verslag lezen. Ellenlange verslagen worden niet meer gelezen. Tijdens de workshop Slim notuleren leer je hoe jij hoofd- en bijzaken kunt scheiden en wat het verschil is tussen procesinformatie en inhoudelijke info. Zodat je tijdens de vergadering maximaal luistert en minimaal schrijft. Het resultaat? Een verslag dat gelezen wordt.

Na deze workshop …

  • weet jij wat je wel en niet moet noteren tijdens de vergadering
  • weet jij hoe je vóór de vergadering al 75% van het verslag kunt schrijven
  • weet jij hoe je procesinformatie herkent en wat je ermee moet doen

Judith Winterkamp, schrijftrainer en coach


6

Moderner schrijven

Naar aanleiding van uw schrijven d.d. … of Aangaande uw verzoek betreffende …, kan ik u mededelen dat … Herken je ze? Zomaar een paar oubollige zinnen die ooit de norm waren. Nu niet meer. Nu is deze stijl cliché. En clichézinnen en -woorden zijn handig voor de schrijver maar niet prettig voor de lezer.

De lezer van nu wil met jou in verbinding staan. Die wil ervaren dat je je hem of haar aanspreekt. Dat doe je niet in de taal die in de vorige eeuw gebruikelijk was. Dat doe je in de taal van nu, in eigentijdse woorden en zinnen. Maar hoe doe je dat zonder dat je onbeleefd of popiejopie schrijft? Dát leer je tijdens de workshop Moderner schrijven.

Verbodenwoordenlijst
Tijdens de workshop ontvang je de verbodenwoordenlijst: een lijst met oubollige woorden en de moderne alternatieven.

Na deze workshop …

  • weet je de juiste toon te raken in je woordkeus en zinsbouw
  • weet je hoe je moderner schrijft en toch zakelijk bent
  • weet je hoe je echt lezersvriendelijk schrijft

Judith Winterkamp, schrijftrainer en coach


7
Kleding als taal

Hoe kun jij kleding in zetten om – rekening houdend met de gelegenheid – zelf meer zichtbaar te worden en een juiste boodschap uit te stralen? En hoe kun jij kleding gebruiken om doelen te bereiken en succesvol te communiceren? Dit zijn wellicht vragen waar je zelf nog nooit over na hebt gedacht. Toch kun je kleding inzetten op veel verschillende manieren.

Tijdens deze workshop wordt er gebruik gemaakt van de methode van de Stijlcategorieën, een hulpmiddel voor jou om in één oogopslag te bepalen welke elementen van kleding hierbij ondersteunend zijn.

We gaan tijdens de workshop met elkaar aan de slag met zaken als de eerste indruk en uitstraling, de taal van kleding en uitleg over de 80-20 regel. We kijken naar elkaars uitstraling en plaatsen elkaar tijdens oefeningen in de juiste categorie.

Na deze workshop heb je het volgende geleerd:

  • Hoe de juiste presentatie functioneren vergemakkelijkt en communicatie beïnvloedt;
  • Hoe de methode van Stijlcategorieën werkt;
  • Hoe contrast, kleur en vorm effect heeft op de boodschap die je uitstraalt;
  • Hoe je een outfit kunt samenstellen passend bij diverse situaties;
  • En ontvang je positieve feedback op jouw uitstraling en kleding!

Bertine Oudesluijs, Imagocoach