Imagocoach Bertine Oudesluijs over Kleding als taal

“Straal jezelf uit, passend bij de situatie”

Je kleding inzetten om je doel te bereiken, effectiever te communiceren, zichtbaarder te worden tijdens een vergadering, of je leidinggevende te overtuigen van je gelijk. En dat alles met behoud van je eigenheid. Het lijkt een utopie, maar volgens imagocoach Bertine Oudesluijs kan het. Tijdens het Secretaressecongres van april geeft ze de workshop ‘Kleding als taal’ waarin ze laat zien hoe contrast, kleur, vorm, dessin, stof en glans van kleding en accessoires effect hebben op de boodschap die je wilt uitstralen. Wat ze daarmee bedoelt, vertelt ze in dit interview.

Tekst Ellen Smink

Als imagocoach helpt Bertine Oudesluijs ondernemende vrouwen hun imago te versterken. Daarnaast is zij manager van Dress for Success Eindhoven, een organisatie die werkzoekenden met presentatieadvies en passende kleding op weg helpt naar werk. Ook geeft ze regelmatig workshops over het belang van een eerste indruk en hoe je kleding kunt inzetten als hulpmiddel om datgene te bereiken wat je wilt bereiken.
Bertine: “Mijn doel daarbij is om met name vrouwen zichtbaar te maken, passend bij de gelegenheid, zodat ze zich vol zelfvertrouwen prachtig voelen en gezien en gehoord worden.”

Hoe gaat dat in zijn werk?
“Ik werk volgens de methode van de Stijlcategorieën van Eva Hollander. Het is een compact en overzichtelijk systeem dat je in staat stelt snel een inschatting te maken van de boodschap die je wilt overbrengen. Het gaat uit van de gelegenheid. Wat doe ik voor die gelegenheid aan, wat is mijn boodschap en hoe maak ik ook mijn innerlijk/kwaliteiten zichtbaar én maak ik een brug naar mijn toehoorders. Ik ga er vanuit dat je, als jij ergens werkt of een bedrijf presenteert, voor 80 procent het concept van het bedrijf uitstraalt. Maar die 20 procent van jezelf moet je ook ergens zien. Je begint dus bij de gelegenheid en het doel dat je hebt. Je gaat ergens naar toe. Daarbij geldt een bepaalde stijlcategorie. Dat is je basis en vervolgens ga je die naar jezelf toe vertalen. .”

Dat is dus voor iedereen anders.
“Precies! Je kunt er zo mee spelen dat iemands persoonlijkheid altijd zichtbaar is. Ik vind het belangrijk dat ik, als ik naar buiten ga, ook echt als Bertine ga. Ik heb verschillende rollen in mijn bestaan. Ik ben imagocoach, ik ben manager, ik begeef me in zakelijke netwerken en ik ben ook partner, moeder en oma. Voor elke situatie zoek ik kleding die geschikt is voor die situatie. Dus als manager zal ik voor wat zakelijker gaan, als ik een workshop voor werkzoekenden geef, ga ik wel representatief maar minder zakelijk omdat ik het gesprek wil aangaan. En als oma wil ik op de vloer kunnen rollebollen en dollen. Hoe ik ook de deur uitga, het is allemaal ‘mij’, maar als ik vergeet de verbinding te maken naar de gelegenheid en degene die ik ontmoet, kom ik er niet.”

Hoe ben je ertoe gekomen om imagocoach te worden?
“Ik werk sinds 2006 als imagocoach. Daarvoor was ik 17 jaar diëtiste in het ziekenhuis. Daarom spreekt mij de doelgroep van medisch secretaresses en secretaresses in de zorg zo aan. Ik ken die wereld. Wij als diëtisten weigerden altijd om een uniform aan te doen en kozen onze eigen kleding. We wilden de verbinding met de mensen aangaan en hadden bedacht dat we voor onze functie geen uniform nodig hadden. Ik was best alternatief in mijn kleding met veel kleur. Toch merkte ik dat ik door de artsen niet altijd serieus genomen werd. Toen ik op een gegeven moment een jasje ging dragen met een mooie broek eronder kreeg ik opeens wel voor elkaar dat ik bij ze mocht aansluiten. Daar ontdekte ik dus hoe belangrijk kleding is. Toen ben ik me daarin, onder andere door het volgen van de basis- en masteropleiding tot imagocoach, verder gaan verdiepen. Daarbij leerde ik hoe belangrijk het is om niet alleen naar de buitenkant te kijken maar ook de binnenkant mee te nemen.

Je kwaliteit en boodschap vertalen naar kleding. Waar begin je?
“Als ik iemand persoonlijk adviseer begin ik meestal met vragen als: wie ben je, wat zijn je kwaliteiten en met wat voor werksituaties heb je te maken? Heb je veel vergaderingen, heb je meer met mannen te maken, of meer met vrouwen? Het is allemaal medebepalend bij wat je aan doet. Mannen zien bijvoorbeeld het eerst het contrastverschil tussen licht en donker. Vrouwen zien het eerst kleur. Mannen hebben de neiging wat meer naar rechtere vormen in kleding te kijken, vrouwen kijken wat meer naar vloeiender lijnen. Je hebt zoveel kleding waarmee je je verhaal kunt maken. De mate van licht en donker, de kleur, de vorm, het dessin, de stof, de afwerking… Met al die elementen kun je gaan spelen. Stel je moet er op een vergadering wat zakelijker uitzien, terwijl je eigenlijk niet zo zakelijk bent. Dan kun je misschien kijken naar pakken in wat zakelijker kleuren, maar wel met een aaibaar stofje, waardoor het toch wat meer ‘jou’ wordt. Of je doet onder dat pak een topje met een print, waardoor je laat zien dat je wel die creatieveling bent.”

De eerst indruk is bepalend
“Dat klopt. De ander leest je in een fractie van een seconde, heeft een beeld van jou en plaats je in een hokje. Je ziet op dit moment een verschuiving in kledingstijlen van formeel naar ietsje minder formeel. Toch zorgt kleding er nog steeds voor dat de ander jou op een bepaalde manier leest en je bepaalde kwaliteiten toekent. Andersom werkt het ook. Kleding zorgt er voor dat jij je op een bepaalde manier voelt en je daarnaar gaat gedragen. Als ik een jasje aan heb, kom ik sneller in de actiestand. Ook vergaderingen in wat zakelijker kleding gaan sneller. Het maakt je anders, je loopt anders, je voelt je anders en je straalt meer power uit. Dat kan in je voordeel werken en je kunt er gebruik van maken. Dat wil overigens niet zeggen dat je altijd een poweroutfit aan moet doen, maar je kunt het wel inzetten op het moment dat jij het nodig hebt en iets wil bereiken.”

Heb je alvast wat tips voor ons?
“Als jij een lastig gesprek moet voeren, doe dan bijvoorbeeld een jasje aan en maak een wat hoger contrast, wat betekent een donker jasje en een lichtere bloes. Een hoger contrast en een rechtere vorm maken dat je krachtiger overkomt. Het zorgt er ook voor dat je jezelf net iets krachtiger voelt naar degene die tegenover je zit. Heb je het gevoel dat je tijdens een overleg nooit de beurt krijgt om wat te zeggen terwijl je dat wel graag wilt, zorg dan dat je zichtbaar bent. Kies bijvoorbeeld een mooi rood jasje of een rood shirt. Zo voeg je letterlijk wat kleur aan je outfit toe en word je meer gezien. Heb je een gesprek met je baas over salarisverhoging ga dan niet in een heel vrouwelijk bloesje met bloemetjes, maar ga iets formeler gekleed. Daarin kan je makkelijker overtuigen.” “Straal jezelf uit passend bij de situatie, is mijn motto. Zorg ervoor dat je overal zichtbaar bent en tegelijkertijd ook je eigenheid behoudt. Contrast, kleur en vorm van kleding hebben effect op de boodschap die je uitstraalt. Het vergemakkelijkt je functioneren en beïnvloedt je communicatie. Dat kan op veel manieren. Alleen is het wel een zoektocht. Het is niet altijd vanzelfsprekend.”